Art Attack Logo

 

Bellevue Teatret

Arkitektur og teater i Arne Jacobsens bygningsværk

 

Resumé

 

Bellevue Teatret blev bygget i 1936 og fredet i 1986. Teatret ligger i et af Danmarks smukkeste områder – tæt på hav og skov. Arkitekten Arne Jacobsens signatur er flettet ind i alt på Bellevue Teatret - fra bygningskorpus, stole, vægbeklædning, dørhåndtag til det bevægelige tag. Det hvide, funktionalistiske Bellevue Teatret er ikke alene smukt og gennemtænkt fra arkitektens side, det er et enestående arkitektonisk værk inden for både teater- og biografarkitektur ved blandingen af indendørs og udendørs virkemidler, der samler sig til et hele med bl.a. stribede sejldugsvægge, bambusstænger og en allestedsnærværende fornemmelse af sol og hav.

 

Området og arkitekten

Dette bygningsværk er en del af en større helhedsplan for Bellevue-området i Klampenborg. Ved teatrets åbning var Arne Jacobsen (1902-1971) kun 34 år og havde allerede tegnet adskillige større projekter for området – herunder hotel, restaurant og nationalmuseum i 1920erne. 1930erne gennemførtes bl.a. Søbadet, bebyggelsen Bellavista, Mattssons Ridehal og så clouet, teatret i 1936. Samtidigt var hans ry på vej ud i verden.

 

 

Bygningen

I 1978 havde bygningen fungeret som biograf i næsten 40 år og var forsømt og nedslidt. Ved et lykketræf fattede den unge arkitekt Jes Kølpin sammen med nogle venner i 1978 interesse for stedet og købte det. Det er siden blevet til et mere end 30 års ejerskab med det resultat, at Bellevue Teatret i dag står som en gennemrenoveret arkitektonisk perle og samtidig har oparbejdet en særposition inden for dansk teater.

Ved hundredåret for arkitekten Arne Jacobsens fødsel i 2002 kunne teatret afslutte en gennemgribende renovering, som året efter resulterede i Europa Nostras pris, der gives til velkonserverede, kulturhistorisk værdifulde bygninger.

 

Ejer og direktør Jes Kølpin

Jes Kølpin, der selv er arkitekt, genåbnede teatret i 1979 og det har siden manøvreret stedet igennem et dansk, genneminstitutionaliseret kulturelt farvand, hvor det i perioder har været politikere og embedsmænd, som bestemte det meste. Men på Bellevue har man styret egenrådigt, selv om det i perioder har kostet et farvel til de offentlige teaterkroner. Som noget helt unikt i dansk sammenhæng er bygningens ejer og direktør for teatret samme person. Det giver styrke ud over det sædvanlige.

 

Bogens struktur

Bogen falder i tre dele.

Første del beskæftiger sig med arkitekturen, kulturhistoriske forudsætninger, arkitektoniske inspirationskilder og en beskrivelse af selve bygningsværket.

Anden del tager fat fra teaters åbning i 1936 med en traditionel dansk revy efterfulgt at et par år med sommerteater. Derefter transformeredes stedet om til biograf og overlevede perioden i 1970erne, hvor mange andre biografer mistede livet i kampen mod TV.

Tredje del giver et indblik i teatrets kunstneriske dagligdag. Fra Jes Kølpin og co. genoptog teaterdriften og fandt en helt særlig genre: originalt, dansk musikteater og supplerede med modern dance, shows og stand-up.

 

Forbilleder

Arkitekten Arne Jacobsen var i 1920ere som mange andre påvirket af bl.a. Le Corbusier, Erich Mendelsohn, Gunnar Asplund og de eksperimenter, som fandt sted i og omkring Bauhaus og grundlæggeren Walter Gropius. Jacobsen var effektiv og hurtigt arbejdende. Han evnede at transformere de bedste tanker fra forbillederne og anvende dem i sit eget, nordiske univers.

Inspirationskilder

Inspirationen til selve udformningen af Bellevue Teatrets grundform må søges i bl.a. Le Corbusiers sovjetiske aktiviteter omkring 1930, hvor den franske arkitekt deltog i flere konkurrencer om større bygningsværker med auditorier. Også en række af nyere, tyske storbiografer kan aflæses i Jacobsens teater samt nogle af de overvejelser, som den franske arkitekt Auguste Perret formulerede, da han tegnede et par teatre i Paris.

 

Bygningens særkende

Bellevue Teatret er skabt på baggrund af de bedste principper i funktionalismen. Form og funktion følges ad, ingen unødig dekoration, indlysende planløsninger med et auditorium og sidefoyerer. Samtidig lader Jacobsen vandets nærhed blive afgørende for interiøret. Blåt- og hvidstribet sejldug i asbest draperes stramt på væggene og fastholdes af bambusstokke, som går igen i balkonens svungne kurver.(Asbesten er siden udskiftet.) Stolene er i formpresset, lyst træ med lædersæder. Stolerækkernes formation giver mindelser om bølgetoppe. Når taget rulles til side, fyldes rummet med frisk luft, og sommerhimlen åbenbares.

 

Revy

Åbningsrevyen var tradition, men det var landets bedste kunstnere med Liva Weel i spidsen. Arkitekturen fik topkarakter, underholdningen middel. Fire år efter var der biograf i bygningen, konkurrencen med den københavnske underholdningsindustri var for svær. Aktuel revy har aldrig fungeret på Bellevue Teatret.

 

Teaterdriften

I de første 10 år efter, at Jes Kølpin overtog stedet, fandtes på balkonen to mindre studiobiografer, mens salen kunne rumme ca. 450 gæster. Efter 1990 er der igen plads til ca. 750 personer. Det er vigtigt for indtjeningen.

Selv om Bellevue Teatret i perioder har været egnsteater, dvs. med støtte fra Gentofte kommune og indirekte fra staten, er Bellevue Teatret nødt til at sælge mange billetter. I de gode år måske 80-100.000.

Ved begyndelsen af 1980erne var det rigtigt set, at der var behov for et ungt musikteater, som kunne bygge bro imellem de mange nye rockmusikere og det mere alternative teater.  15 musikalske urpremierer blev det til fra 1982-1993. Siden kom også en lang række nye dansekompagnier på gæstevisit.

I 1990erne blev konkurrencen større, og Bellevue Teatret måtte igen gå nye veje og opdyrkede bl.a. shows og stand-up med nogle af Danmarks bedste skuespillere. Bellevue Teatret blev en legeplads, et frikvarter, hvor skuespillere kunne afprøve ellers skjulte sider af deres talenter.  Ørkenens Sønner, Det Brune Punktum, Brødrene Lund Madsen og senest Rytteriet er nogle af de største succeser og bedste samarbejdspartnere.

”Folk og Røvere i Kardemomme by” af den norske forfatter Thorbjørn Egner har været teatrets faste juletradition. Med premiere i 1982 er forestillingen indtil videre sat op 31 gange og nye generationer må nødvendigvis opleve de tre røvere.

Fra 2003 har Alexander Kølpin produceret international sommerballet i en tre ugers sæson omkring august. En vigtig del af Bellevue Teatrets image, hvor internationale dansere arbejder sammen med danske kunstnere.

 

Fremtiden

Bygningen er i dag i tip top stand. Pr. 1.1. 2013 sagde Jes Kølpin stop som teaterdirektør, men er fortsat ejer af bygningen. Ny teaterchef er Anette Vendelbo, og alt tyder på, at teatret har nogle gode år foran sig - på et af de smukkeste steder i Danmark – 15 kilometer nord for København ud mod Øresund.

 

Ulla Strømberg, mag. art.

 

 

 

 

 

Copyright Art Attack ApS 2019 CVR: 31253683